Coach technieken gericht op veranderen, accepteren of neutraliseren

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Coaching

Verschillende invalshoeken in coaching

Als coach gebruik ik verschillende technieken en invalshoeken om met cliënten te werken. Ik denk dat het als coach belangrijk is dat je kunt schakelen tussen coachstijlen en je aanpast aan datgene wat een cliënt werkelijk nodig heeft. Als iemand bijvoorbeeld last heeft van faalangst dan zijn er een aantal strategieën die je als coach kunt inzetten.

Je kunt je richten op het veranderen, accepteren of neutraliseren van faalangst.

Coaching gericht op het veranderen van negatieve denkwijzen, gevoelens en gedrag

Als een cliënt last heeft van faalangst zou ik tijdens het coachen in eerste instantie cognitief aan de slag gaan. Hiermee bedoel ik dat ik zou kijken naar ineffectieve denkwijzen en irrationele gedachten die faalangst in de hand kunnen werken.

Tijdens de coaching ga ik het gesprek met de cliënt aan: we analyseren de situatie, sporen onrealistische overtuigingen op en zoeken naar meer relativerende en steunende denkwijzen. Coaching met RET of coaching met behulp van The Work zijn voorbeelden van technieken die van toepassing zijn.

In het bovengenoemde richt de coaching zich op het daadwerkelijk veranderen van irrationele denkpatronen. Deze aanpak in coaching is heel proactief en dat vinden cliënten vaak prettig.

Maar soms is iets veranderen niet de beste aanpak en is acceptatie van de situatie veel beter.

Coaching gericht op acceptatie

Als coach valt het me op dat sommige cliënten een beetje kriebelig worden van het woord acceptatie. Zij associëren acceptatie met niks doen en de boel de boel laten. Uiteraard wordt dit er niet mee bedoeld – elke strategie tijdens de coaching is erop gericht om je doelen te bereiken.

We blijven nog even bij het voorbeeld faalangst. Moet je daadwerkelijk barsten van het zelfvertrouwen om een presentatie te kunnen geven? Is het erg dat je rood wordt of een keer stottert tijdens een meting?

Met andere woorden: moet je volledig van je angsten en ongemakken af zijn om werkelijk gelukkig te worden? Of zijn andere coachdoelen veel wezenlijke zoals het opbouwen van een hogere frustratietolerantie en zelfacceptatie.

Soms is het in een coachingstraject dus zinnig om helemaal niets te willen ‘veranderen’ of ‘aanpakken’ maar juist te richten op (zelf)acceptatie. Mindfulness coaching kan in zo’n geval uitkomst bieden.

Het gedachtegoed van Eckhart Tolle (De Kracht van het NU) gebruik ik als coach ook regelmatig. Hij beschrijft in wezen waar mindfulness coaching over gaat. Het accepteren van wat ‘is’ voorkomt veel lijden, zoals de Boeddhisten natuurlijk al eeuwen beweren.

Het vergeven van jezelf of van een ander is ook een vorm van acceptatie.

Coaching gericht op het neutraliseren van negatieve gevoelens

En toch zijn er situaties waarin negatieve gevoelens blijven hangen, ondanks het toepassen van mindfulness of RET. De gevoelens – de negatieve emoties – zijn in dit geval sterker dan de positieve gedachtes. In zo’n situatie is het belangrijk dat de coach een aanpak kiest waarbij negatieve emoties geneutraliseerd worden.

Veel coaches die zich richten op het neutraliseren van negatieve emoties, zoals faalangst, maken gebruik van technieken uit Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) of Emotional Freedom Techniques (EFT). Bij EFT coaching worden meridianen ‘beklopt’ waardoor de hevigheid van vervelende emoties afneemt. Een NLP coach werkt bijvoorbeeld met oogbewegingen, ankers, metaforen of visualisaties waardoor negatieve gevoelens worden opgeruimd.

Uiteraard heeft iedere coach zo z’n voorkeuren voor een bepaalde aanpak. Echter, het flexibel in kunnen zetten van verschillende coach technieken en stijlen en is een belangrijke bekwaamheid van een goede coach.

Maak een afspraak of neem contact op voor meer informatie!

NLP COACH life coach HSP COACH burnout coaching LOOPBAAN COACH coaching op competenties RET COACH mindfulness coaching HEALTH COACH online coaching PERSONAL COACH

Kennismaken?

Als je wilt weten of ik iets met jouw hulpvraag kan en of er een ‘klik’ is tussen ons dan is het mogelijk om kort (telefonisch) kennis met elkaar te maken. Hierna kun je de beslissing nemen om door te gaan en een afspraak te maken voor een intakegesprek.

Ik hoop je snel te ontmoeten in de praktijk!

Neem vrijblijvend contact op! >

The Work Coaching

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Coaching

Wat is coaching met behulp van The Work?

Byron Katie is een Amerikaanse spreker, auteur en bedenker van een krachtige methode genaamd The Work. The Work wordt veelvuldig ingezet door life coaches, therapeuten en loopbaan coaches. The Work helpt je om stressvolle gedachten goed te analysen en om te buigen in positieve, steunende gedachten.

Coaching met behulp van The Work gaat ervan uit dat het onderzoeken van gedachten de sleutel is tot het veranderen van de emotionele beleving. Het zijn niet zozeer de gebeurtenissen die bepalen hoe jij je voelt, maar de manier waarop je tegen gebeurtenissen aankijkt.

Coaching met The Work lijkt daarin op RET coaching. Cognitieve gedragstherapie, een vorm van psychotherapie die onder meer wordt ingezet bij mensen die veel piekeren, zich somber voelen of onzeker zijn, gaat uit van dezelfde principes. Opvattingen en gedachten sturen je gevoelens en beïnvloeden je gedrag.

Coaching met The Work bied, middels vier krachtige vragen, praktische handvatten om foutjes in het denken op te sporen en slachtofferredeneringen, onrealistische verwachtingen en rampdenken te ontmantelen. Door effectief en realistisch te denken, ga jij je beter voelen en laat je ander, positiever gedrag zien.

The Work coaching in het kort

Een coach die The Work toepast, stelt je in ieder geval de volgende vragen:

Van welk gevoel heb je last en welke gedachte hoort daarbij?

Vraag 1: Is deze gedachte waar?

Vraag 2: Kun je absoluut weten dat het waar is?

Vraag 3: Hoe reageer je als je die gedachte hebt? Geeft de gedachte je stress of rust?

Vraag 4: Wie zou je zijn zonder die gedachte? Hoe voel jij je dan?

Draai nu de oorspronkelijk geformuleerde gedachte om!

The Work coaching helpt je om je gedachten onder de loep te nemen, ineffectieve denkwijzen op te sporen en tot slot positieve, steunende gedachten te formuleren.

The Work coaching wordt vaak gecombineerd met andere vormen van coaching zoals RET coaching, mindfulness coaching of coaching met behulp van EFT of NLP.

Maak een afspraak of neem contact op voor meer informatie!

NLP COACH life coach HSP COACH burnout coaching LOOPBAAN COACH coaching op competenties RET COACH mindfulness coaching HEALTH COACH online coaching PERSONAL COACH

Kennismaken?

Als je wilt weten of ik iets met jouw hulpvraag kan en of er een ‘klik’ is tussen ons dan is het mogelijk om kort (telefonisch) kennis met elkaar te maken. Hierna kun je de beslissing nemen om door te gaan en een afspraak te maken voor een intakegesprek.

Ik hoop je snel te ontmoeten in de praktijk!

Een coach als stok-achter-de-deur

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Coaching

Een life coach of loopbaan coach helpen je over de drempel

Van een coach hebben we soms hoge verwachtingen en tijdens een coachingstraject hopen we op van alles: diepe inzichten, het opruimen van negatieve emoties, het zien van unieke kansen of zelfs het opdoen van spirituele ervaringen.

Nu is het natuurlijk maar de vraag of dat altijd aan de orde is. Coaching geen wondermiddel is. En al doet je coach nog zo z’n best, je zult uiteindelijk zelf stappen moeten zetten.

Maar er is wel één opmerkelijk gegeven over coaching, wat ik hier graag met je wil delen.

Coaching biedt structuur

Mensen zijn vaak ellenlang met hun issues of problemen bezig voordat ze de stap richting een coach zetten. Er zit meestal ook geen duidelijke strategie achter de manier waarop mensen naar oplossingen zoeken. Een goede structuur ontbreekt.

Eén van de belangrijkste voordelen van coaching – of het nu gaat om life coaching, loopbaan coaching, HSP coaching, personal coaching of relatie coaching – is dat het structuur geeft aan je ontwikkelingsproces.

Een goede coach helpt je om het probleem af te bakenen en werkt volgens een overzichtelijk stappenplan waardoor er overzicht ontstaat.

Coaching is bovendien een stok-achter-de-deur. Nu ‘moet’ je wel kijken naar je issues en werken aan oplossingen.

Coaching zet je wens of hulpvraag dus echt op de agenda.

Coaching als positief anker

Zodra je start met coaching, zeg je met je hele wezen: nu ga ik er iets aan doen!

Coaching is daarmee te zien als een positief anker: je besluit dat het tijd is om actie te ondernemen, naar je gevoel te luisteren of gehoor te geven aan een diepe wens.

Alleen al het feit dat een coachee letterlijk over de drempel van mijn praktijk stapt, veroorzaakt een aantal positieve reacties. Door coaching op te starten, wordt je hele lijf – je hele systeem –  geactiveerd en voorbereid op datgene wat nodig is.

Coaching biedt zo structuur en zet je vraag of wens dus écht op de agenda. En dat heeft een positieve impact.

Maak een afspraak of neem contact op voor meer informatie!

NLP COACH life coach HSP COACH burnout coaching LOOPBAAN COACH coaching op competenties RET COACH mindfulness coaching HEALTH COACH online coaching PERSONAL COACH

Kennismaken?

Als je wilt weten of ik iets met jouw hulpvraag kan en of er een ‘klik’ is tussen ons dan is het mogelijk om kort (telefonisch) kennis met elkaar te maken. Hierna kun je de beslissing nemen om door te gaan en een afspraak te maken voor een intakegesprek.

Loopbaan coaching

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Coaching

Zoek je een loopbaan coach of carrière coach?

Als coach zie ik dagelijks mensen in mijn praktijk Boost Your Mood die worstelen met de vraag welke kant ze op willen in hun werkende leven. Hoewel ik al vele mensen op dit vlak heb begeleid, blijft ‘loopbaan’ een boeiend onderwerp om op te coaching.

Loopbaan coaching gaat een stuk verder dan alleen het in kaart brengen van wat sterke eigenschappen. De zoektocht naar wat je wil doen in je werkzame leven is in wezen een zoektocht naar jezelf. Het raakt de kern van wie je bent.

Ben jij hooggevoelig (HSP?)

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Depressie, Stress en burn-out

Hoogsensitiviteit: een last of een zegen?

Ik ontmoet de laatste tijd veel mensen in mijn praktijk die hooggevoelig zijn. Wat hooggevoeligheid precies is ga ik je hierna beknopt uitleggen.

Een hooggevoelig persoon wordt ook wel hoogsensitief (HSP) genoemd. Een HSP is verhoogd gevoelig voor externe prikkels en indrukken. Als jij een hoogsensitief persoon bent dan staat jouw stresssysteem te scherp afgesteld en heb je een overgevoelig centraal zenuwstelsel. Hoe weet je nu of jij HSP bent? Hieronder zie je enkele kenmerken van hoogsensitiviteit:

Voeding als medicijn: orthomoleculaire therapie

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Depressie, Psyche en voeding, Stress en burn-out

Wat is orthomoleculaire geneeskunde?

Nobelprijswinnaar Linus Pauling introduceerde in 1968 de term orthomoleculaire geneeskunde in het tijdschrift Science. De term ‘orthos’ komt uit het Grieks en betekent ‘juist’ of ‘gezond’ en ‘moleculair’ staat voor molecuul. Als orthomoleculair therapeut kan ik je uitleggen welke stoffen je lichaam nodig heeft om bijvoorbeeld melatonine (je inslaaphormoon) aan te maken. Orthomoleculaire geneeskunde is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Hoe stressbestendig ben jij?

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Depressie, Dertigersdilemma, Psyche en voeding, Stress en burn-out

Ziekmakende stress

Veel mensen hebben tegenwoordig last van stress. Misschien herken je het zelf ook: een overvolle agenda, een torenhoge werkdruk of financiële zorgen maken dat je een onrustig, opgejaagd of gespannen gevoel hebt. Toch is een beetje stress helemaal niet zo erg. Wanneer is stress nu ziekmakend?

Stress is pas een probleem op het moment dat je niet goed in staat bent je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld een pittige uitdaging op je werk zijn maar ook een ziekteverwekker is een stressor waar je lichaam op moet reageren. Stress omvat dus meer dan psychologische stress alleen.

Wat is het dertigersdilemma?

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Dertigersdilemma

Wat is het dertigersdilemma?

Als twintiger of dertiger bevind je je in de beslisfase van je leven: dit is hét moment waarop je veel belangrijke beslissingen neemt als het gaat om je loopbaan, relaties aangaan, huizen kopen of het stichten van een gezin. In tegenstelling tot de oudere generaties – die bijvoorbeeld al veel jonger hun loopbaan startten, vervolgens trouwden en dan pas kinderen kregen – vinden veel belangrijke keuzemomenten tegenwoordig plaats rond je dertigste levensjaar.

De druk om op alle levensgebieden nu de juiste beslissingen te moeten nemen, veroorzaakt spanningen en stress.

Wat is de quarterlife crisis?

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Dertigersdilemma

De quarterlife crisis: wat is dat?

De quarterlife crisis is een identiteitscrisis onder twintigers en dertigers die gepaard gaat met gevoelens van onrust, somberheid en keuzestress. In Nederland wordt de quarterlife crisis ook wel dertigersdip of dertigersdilemma genoemd.

De quarterlife crisis treft mensen tussen hun 22e en 35e levensjaar. Het is een typisch westers fenomeen. De westerse, geïndividualiseerde cultuur vormt een goede voedingsbodem voor het ontstaan van de quarterlife crisis. In essentie is de quarterlife crisis een identiteitscrisis die voorkomt uit een onduidelijkheid over wie je bent en waar je naar toe wilt in je leven. Het is een zoektocht naar doelen en richting in je leven.

Kenmerken Quarterlife Crisis

De quarterlife crisis gaat vaak gepaard met gevoelens van onrust, onzekerheid, keuzestress, spanningsklachten (hoofdpijn, pijnlijke nek- en/of rugspieren, slaapproblemen, vermoeidheid, prikkelbaarheid), somberheid en twijfels over de toekomst.

Doe de Quarterlife Crisis Test!

NLP, zelfvertrouwen en een oefening in ankeren

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Depressie, Dertigersdilemma, Stress en burn-out

Last van onzekerheid?

In mijn praktijk spreek ik dagelijks cliënten die zichzelf bestempelen als een persoon met een laag zelfvertrouwen. ‘Ik ben altijd zo onzeker’ of ‘onzekerheid hoort nu eenmaal bij mij’ zijn veel gebezigde uitspraken.

Toch is het niet zo zeer wat jij bent wat jou belemmert in je leven – je bent een mens met oneindig veel mogelijkheden en unieke talenten – maar het is de manier waarop je over jezelf denkt waardoor je jezelf beperkt.