Omega-3-vetzuren en het brein

Omega-3-vetzuren onmisbaar voor de hersenen

Delicious salmon fillet, rich in omega 3 oil, aromatic spices and lemon on fresh lettuce leaves on rustic wooden background. Healthy food concept. With copy space. Top view.Omega-3-vetzuren zijn, naast andere met name dierlijke vetten, zeer belangrijke voor een stel goed functionerende hersenen.

Visolie en het brein

Er is een grote hoeveelheid aan onderzoekdata die laat zien dat omega-3-vetzuren van belang zijn voor een goede gemoedstoestand. Visolie heeft in de hersenen een gunstige invloed op je stemming, gedrag, geheugen en denkvermogen.

Wetenschappers toonden vele malen aan dat er een significant verband bestaat tussen de inname van omega-3-vetzuren en de mate waarin mensen last hebben van stemmingsklachten.

Zo hebben onderzoekers geconcludeerd dat er in landen met een hoge visconsumptie relatief weinig depressies en andere psychische klachten voorkomen.

Uiteraard kunnen sociale en economische factoren er ook aan bijdragen dat mensen zich goed en opgewekt voelen. Toch is het heel frappant dat er in een land als Japan – waar ’s ochtends al vis en zeewiersalades op het menu staan – minder mensen last hebben van stemmingsklachten dan in landen waar weinig zeevoedsel wordt gegeten zoals Nieuw-Zeeland, Duitsland en Brazilië.

Andere studies laten zien dat er in landen met een hoge visconsumptie ook beduidend minder seizoensgebonden depressies (winterblues) voorkomen. Daarnaast hebben wetenschappers aangetoond dat vrouwen die regelmatig vis eten minder kans hebben op het krijgen van stemmingsklachten na een bevalling (postpartum depressie).

Lees meer over visolie als antidepressiva…

Neem vrijblijvend contact op met therapeut Evelyn