Ben jij hooggevoelig (HSP?)

Geschreven door Evelyn op . Geplaatst in Depressie, Stress en burn-out

Hoogsensitiviteit: een last of een zegen?

Ik ontmoet de laatste tijd veel mensen in mijn praktijk die hooggevoelig zijn. Wat hooggevoeligheid precies is ga ik je hierna beknopt uitleggen.

Een hooggevoelig persoon wordt ook wel hoogsensitief (HSP) genoemd. Een HSP is verhoogd gevoelig voor externe prikkels en indrukken. Als jij een hoogsensitief persoon bent dan staat jouw stresssysteem te scherp afgesteld en heb je een overgevoelig centraal zenuwstelsel. Hoe weet je nu of jij HSP bent? Hieronder zie je enkele kenmerken van hoogsensitiviteit:

Kenmerken hooggevoeligheid (HSP)

  • Gevoelig zijn voor sferen, indrukken en emoties van anderen.
  • Heftige reactie op stimulerende stoffen zoals cafeïne.
  • Snel gestresst.
  • Perfectionistisch.
  • Zeer scherpe waarneming.
  • Fantasierijk, creatief, visionair.
  • Behoefte hebben om je terug te trekken.
  • Snel last hebben van darmklachten, allergieën en slaapproblemen.
  • Groot empathisch vermogen.
  • Vatbaarder voor depressies, wisselende stemmingen, vermoeidheid en overspannenheid.

Hooggevoeligheid en werk

Hooggevoeligheid is geen ziekte maar een persoonlijkheidseigenschap, een kenmerk dat onder bepaalde omstandigheden veel voordelen met zich meebrengt. Maar wanneer de context waarin jij moet functioneren niet matched met jouw gevoelige aard, zijn klachten een logisch gevolg. Het hangt dus vooral af van je leef- en werkomstandigheden of jij last hebt van je hooggevoeligheid of niet.

Vaak zie je dat hoogsensitieve personen vastlopen in hun werk en lang bezig zijn met het vinden van hun roeping in het leven. Een passende baan is voor een HSP van groot belang.

Hoogsensitief, en nu?

Als jij een HSP bent kan het prettig zijn om de scherpe randjes van je gevoeligheid wat te verminderen.

Maar bovenal is het belangrijk dat je leert uitgaan van je eigen kracht en jouw levens- en loopbaankeuzes hierop af durft te stemmen. Je bent een stuk gelukkiger op het moment dat jij jezelf toestaat te leven in overeenstemming met je persoonlijkheid. Dan leef jij je missie – en daar wordt iedereen blij van.

Professionele hulp

Zoek je professionele begeleiding om beter om te gaan met je hooggevoeligheid? Misschien kan ik je helpen. Tijdens mijn begeleidingstrajecten als life coach zet ik onder meer het volgende in:

  • Leren uitgaan van je eigen kracht
  • Grenzen stellen, werken aan assertiviteit
  • Voedingsscan (check op storende, prikkelende stoffen) en voedingsadvies
  • Leren relativeren, loslaten
  • Zelfinzicht vergroten, persoonlijkheidstests
  • Stressmanagement, ontspanning, mindfulness
  • Ondersteuning bij het maken van levens- en loopbaankeuzes, carrièrecoaching

Wil je meer weten? Mail of bel me gerust voor meer informatie.

Deel dit artikel

    Labels:, , , ,

    Trackback van jouw site.