14 okt Social media en de Fear of Missing Out (FOMO)
Social Media
We willen 24/7 bereikbaar zijn en Hyven, Twitteren, Facebooken en LinkedInnen er wat aan af. Sociale media hebben invloed, daar zijn we nu wel achter na alle ontwikkelingen in het Midden Oosten. Maar welke invloed hebben sociale media op het zelfbeeld van twintigers en dertigers?
Het is enerzijds natuurlijk geweldig altijd op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes, precies te weten wie wat wanneer aan het doen is en altijd je mening te kunnen ventileren. In een geïndividualiseerde netwerksamenleving als de onze zijn sociale media niet meer weg te denken en vormen ze hét middel om op een eigentijdse manier contact te maken. Tegelijkertijd kleven er ook nadelen aan sociale media.
Kijken en vergelijken
Zo zijn we massaal bezig met het neerzetten van een ideaal plaatje en het werkt ‘kijken en vergelijken’ in de hand.
Het lijkt allemaal zo perfect aan de buitenkant: de astronomische aantallen vrienden op Hyves, de ene na de andere promotie op LinkedIn, al die prachtige foto’s van reizen naar exotische oorden op Facebook… Om jaloers van te worden… Of is dat stiekem ook een beetje de bedoeling?
Het lijkt soms wel alsof sociale media door veel twintigers en dertigers vooral worden gebruikt om hun succes te etaleren. De minder mooie verhalen lees je niet en kwetsbaarheid wordt amper getoond. Als je een baaldag hebt, Twitter je dat immers niet de hele wereld rond. En een foto met een enorme puist op je neus zet je ook niet op Facebook.
All We Ever Wanted
In de docufilm ‘All We Ever Wanted’ van Sarah Mathilde Domogala wordt zichtbaar gemaakt dat achter die gelikte buitenkant veel eenzaamheid, onzekerheid en zelfs depressie schuilgaat. Alle prachtverhalen en mooie beelden leiden bij twintigers en dertigers vrij gemakkelijk tot een gevoel van onvrede over hun eigen leven.
Het is eigenlijk te bizar voor woorden: we zijn knapper, rijker en slimmer dan ooit te voren en tegelijkertijd zijn we nog nooit zo ontevreden en ongelukkig geweest. De cijfers van het aantal antidepressiva gebruikers liegen er niet om: alleen al in Nederland zijn er maarliefst 800.000 mensen die antidepressiva slikken (bron: Psy, 05-01-2011).
Nu is het alsmaar toenemende gebruik van antidepressiva niet het directe resultaat van sociale media. Maar de manier waarop wij met sociale media omgaan, past in de lijn van onze huidige ‘kijk en vergelijk’ cultuur: een samenleving die gedreven wordt door ‘egowaarden’ zoals presteren en vooruitgang en waarin succes wordt afgemeten aan de grootte van je huis en het type leaseauto waarin je rijdt. Functies met een ‘senior’ titel positioneren je in één klap hoog op de maatschappelijke ladder. Terwijl thuis voor de kinderen zorgen of iemand op leeftijd helpen met wassen weinig aanzien genieten.
De fear of missing out
Een ander neveneffect van sociale media is dat het mensen extreem bewust maakt van wat er zich allemaal afspeelt in de wereld. Dit kan leiden tot de ‘fear of missing out’ (FOMO), de angst om ‘iets’ te missen – al weet je vaak helemaal niet wat. Veel twintigers en dertigers zijn om die reden constant bereikbaar en gaan dagelijks diverse online platforms bij langs om up-to-date te blijven. De angst om ‘iets’ te missen heeft zo een overload aan informatie, totale overprikkeling en uiteindelijk hoofdpijn tot gevolg.
—
Klik hier voor enkele statistieken over de ‘fear of missing out’ onder diverse leeftijdsgroepen
—
All We Ever Wanted, a film by Sarah Mathilde Domogala
“If you do something, you want to be really good at it. And if you’re not,
you have to find something that you’re better at than others”.
2010. The sky is the limit. Everyone can be a star and everyone can be
beautiful and popular. So why aren’t you? Your dreams and your
possibilities are big and wild and endless. Where do you begin? In an
environment of more is better, ‘enough’ is like the horizon – always
receding.
ALL WE EVER WANTED is a film about young, creative, ambitious people
living the big-city-life. They seem to have it all with their great looks,
fashionable outfits and lifting careers. In this highly visual
time-document we discover what doesn’t fit in this picture perfect; the
price they pay to be in that spot.
Klik hier om de fim te bekijken
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.